{ Lektury.sys }
Kompendium wiedzy z języka polskiego zoptymalizowane dla Matematyków i Informatyków. Struktura, logika, konkrety.
Antyk (XIX p.n.e. - 476 n.e.)
Biblia
Wielu Autorów
Epicko-Liryczna
Struktura danych: Zbiór niejednolitych ksiąg (46 ST + 27 NT). Słowo "Testament" = Przymierze.
Języki źródłowe: Hebrajski (ST), Grecki (NT, ST), Aramejski (fragmenty).
Cechy stylu (Algorytm Stylistyczny):
- Funkcja parenetyczna (nakaz, apel).
- Paralelizmy składniowe (rytmizacja, powtarzalność sekwencji).
- Prostota składniowa (dominacja współrzędnych).
- Symbolika znaczeniowa.
Kluczowe Motywy:
- Genesis (Powstanie świata/człowieka).
- Wina i Kara.
- Hiob (Cierpienie niezawinione).
- Vanitas (Księga Koheleta - marność, ale z sensem).
- Apokalipsa (Eschatologia).
Ody (Wybór)
Horacy
Liryka
- O co poeta prosi Apollina: Horacjanizm ("Złoty Środek"). Żyj w zgodzie z naturą, umiar (optymalizacja zasobów życiowych).
- Exegi Monumentum: Sztuka jako nieśmiertelność ("Pomnik trwalszy niż ze spiżu"). Twórczość jako backup osobowości.
- Do Leukonoe: Carpe Diem. Nie trać czasu na predykcję przyszłości (wróżby), bo zmienne są nieznane. Korzystaj z chwili bieżącej.
Iliada
Homer
Epos
Czas akcji: ok. 50 dni z 10. roku wojny trojańskiej (1184 p.n.e.).
Core loop (Fabuła): Gniew Achillesa (zabrano mu zmienną 'Bryzeida'). Achilles wchodzi w stan 'idle' (wycofuje się). Ginie Patroklos -> Achilles wraca -> Zabija Hektora -> Zwraca ciało Priamowi.
Cechy: Styl podniosły, stałe epitety (formuły ułatwiające zapamiętywanie w kulturze oralnej), porównania homeryckie.
Król Edyp / Antygona
Sofokles
Tragedia Antyczna
Król Edyp
- Edyp: Algorytm ucieczki przed przeznaczeniem, który prowadzi do jego wypełnienia (Paradoks). Zabija ojca, żeni się z matką.
- Jokasta: Matka/Żona. Popełnia samobójstwo (Critical Error).
- Tejrezjasz: Input danych o przyszłości (Wróżbita).
Antygona
- Konflikt Tragiczny: Prawo Boskie (Antygona - pochówek brata) vs Prawo Ludzkie (Kreon - zakaz).
- Kreon: Tyran, sztywny kod moralny prowadzący do katastrofy systemu.
- Antygona: Wierność wyższym wartościom, ofiara.
Średniowiecze (X - XV w.)
Najdawniejsza polska pieśń religijna. Archaizmy. Struktura modlitewna (Deesis) - pośrednictwo Maryi i Jana Chrzciciela do Boga.
Legenda o św. Aleksym
Hagiografia
Wzorzec parenetyczny: Asceta.
Przebieg: Rezygnacja z bogactwa i żony (Famijany) w noc poślubną -> Życie w nędzy -> Powrót nierozpoznanym (16 lat pod schodami własnego domu) -> Śmierć i Cuda (dzwony same biją, uzdrowienia). List w dłoni zmarłego mogła wyjąć tylko żona.
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
Moralitet / Dialog
- Danse Macabre: Taniec śmierci - równość wszystkich stanów wobec śmierci.
- Obraz Śmierci: Rozkładające się ciało kobiece z kosą.
- Polikarp: Mędrzec, który traci mądrość (output = null) w obliczu śmierci.
Pozostałe utwory:
- Dzieje Tristana i Izoldy: Miłość fatalna, napój miłosny.
- Pieśń o Rolandzie: Epos rycerski. Etos rycerza (Bóg, Honor, Ojczyzna).
- Boska Komedia (Dante): Alegoryczna podróż (Piekło, Czyściec, Niebo).
- Wielki Testament (Villon): Ubi sunt? (Gdzie są niegdysiejsze śniegi).
- Lament Świętokrzyski: Matka Boska jako cierpiąca matka (ludzki wymiar).
- O zachowaniu się przy stole: Etykieta (Savoir-vivre).
Renesans (1543 - 1584)
Makbet / Hamlet
William Szekspir
Dramat Szekspirowski
Makbet
Analiza żądzy władzy. Makbet sterowany przez Wiedźmy (przepowiednia) i Lady Makbet (ambicja). Pętla zbrodni: Zabicie króla Duncana -> Zabicie Banka -> Szaleństwo -> Śmierć.
Hamlet
Dramat niezdecydowania. Duch Ojca żąda zemsty na Klaudiuszu (bratobójcy). Hamlet udaje obłęd, by debugować rzeczywistość ("Być albo nie być"). Finalny crash systemu: giną wszyscy główni bohaterowie.
Cechy dramatu: Zerwanie z zasadą trzech jedności, sceny zbiorowe, fantastyka, złamanie decorum.
Fraszki, Pieśni, Treny
Jan Kochanowski
- Fraszki: Krótkie utwory wierszowane ("O żywocie ludzkim", "Na lipę"). Humor, refleksja, obraz epoki.
- Pieśni: Horacjanizm, stoicyzm + epikureizm. "Pieśń o Sobótce", "Czego chcesz od nas Panie".
- Treny (XIX utworów): Zapis kryzysu światopoglądowego po śmierci córki Urszuli.
Algorytm żałoby: Pochwała zmarłej -> Żal/Bunt -> Kryzys wiary -> Ukojenie (Sen, Tren XIX).
Barok (XVII - XVIII w.)
Świętoszek
Molier
Komedia
Satyra na fałszywą pobożność (dewocję). Tartuffe oszukuje Orgona, przejmując kontrolę nad jego domem i majątkiem. Demaskacja hipokryzji.
Poezja Barokowa (Konceptyzm)
- J.A. Morsztyn ("Do trupa"): Paradoks. Porównanie zakochanego do trupa. Trup ma lepiej, bo nie czuje bólu.
- D. Naborowski ("Marność", "Krótkość żywota"): Vanitas. Życie to dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk. Czas jako czwarta, niszcząca zmienna.
- W. Potocki ("Zbyt polskie...", "Pospolite ruszenie"): Krytyka sarmatyzmu, warcholstwa i nietolerancji.
Oświecenie (1764 - 1812)
Dzieła Wybrane
Ignacy Krasicki
- Monachomachia: Poemat heroikomiczny. Wojna mnichów. "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi". Rozwiązanie konfliktu przez wielki puchar wina.
- Satyry ("Żona modna", "Pijaństwo", "Do króla"): Dydaktyzm. Krytyka wad narodowych (sarmatyzm, bezkrytyczne naśladownictwo mody, alkoholizm).
- Bajki ("Szczur i kot", "Ptaszki w klatce"): Alegorie. "Szczur i kot" - pycha gubi (szczur chwalił się podczas mszy i zjadł go kot).
- Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki: Pierwsza polska powieść. Model edukacyjny: Dom -> Podróż (Nipu - Utopia) -> Praca u podstaw.
Romantyzm (1822 - 1864)
Dziady (cz. II, IV, III)
Adam Mickiewicz
Dramat Romantyczny
- Cz. II: Obrzęd ludowy. Moralistyka: "Kto nie był ni razu człowiekiem, temu człowiek nic nie pomoże". Duchy lekkie, ciężkie, pośrednie.
- Cz. IV: Gustaw (nieszczęśliwy kochanek) vs Ksiądz (racjonalista). Monolog o miłości i cierpieniu.
- Cz. III: Martyrologia narodowa. Przemiana Gustawa w Konrada (Wielka Improwizacja - spór z Bogiem). Mesjanizm ("Polska Chrystusem Narodów").
Pan Tadeusz
Adam Mickiewicz
Epopeja
Wątki główne:
- Spór o zamek (Soplicowie vs Horeszkowie).
- Działalność Księdza Robaka (Jacek Soplica - rehabilitacja, emisariusz).
- Miłość Tadeusza i Zosi.
- Wątek historyczny (Nadzieje związane z Napoleonem, 1811-1812).
Finał: Polonez (symbol zgody), rehabilitacja Jacka Soplicy, zaręczyny.
Inni romantycy:
- Kordian (Słowacki): Winkelriedyzm (Polska żołnierzem, nie Chrystusem). Próba zabicia cara.
- Nie-Boska Komedia (Krasiński): Rewolucja społeczna jako apokalipsa. Hrabia Henryk vs Pankracy.
- Cierpienia młodego Wertera (Goethe): Weltschmerz (Ból istnienia). Samobójstwo z miłości.
Pozytywizm (1864 - 1890)
Lalka
Bolesław Prus
Powieść Realistyczna
Stanisław Wokulski: Hybryda (Romantyk w miłości, Pozytywista w działaniu). Kupiec, który dorobił się na wojnie, by zdobyć Izabelę Łęcką.
Izabela Łęcka: Arystokratka, "Lalka" salonowa. Pusta wewnętrznie, ceni tylko pieniądz i pochodzenie.
Ignacy Rzecki: Idealista polityczny (Bonapartysta), "ostatni romantyk". Pamiętnik Rzeckiego.
Julian Ochocki: Idealista nauki (latające metale, technologia).
Przesłanie: "Rozkład społeczny" - brak współpracy między warstwami społecznymi niszczy jednostki wybitne.
Zbrodnia i kara
Fiodor Dostojewski
Powieść Psychologiczna
Rodion Raskolnikow: Teoria "Nadczłowieka". Dzieli ludzi na "wszy" i "właściwych". Zabija lichwiarkę, by sprawdzić przynależność do grupy wyższej. Porażka teorii w zderzeniu z sumieniem.
Sonia: Ewangeliczne cierpienie, poświęcenie. Prowadzi Rodiona do nawrócenia.
Porfiry Pietrowicz: Śledczy, gra psychologiczna z mordercą.
- Trylogia (Sienkiewicz): "Ku pokrzepieniu serc". Kmicic (Potop) - modelowa przemiana z warchoła w patriotę.
- Gloria Victis (Orzeszkowa): Nowela o Powstaniu Styczniowym. Pamięć o bohaterach.
- Nana (Zola): Naturalizm. Determinizm biologiczny. Degradacja moralna kurtyzany.
Młoda Polska (1891 - 1918)
Wesele
Stanisław Wyspiański
Diagnoza społeczeństwa: Chłopomania (fascynacja wsią) jest powierzchowna. Inteligencja jest bierna ("Dziennikarz", "Poeta"), Chłopi są gotowi ale bez przywództwa ("Czepiec").
Symbole: Złoty Róg (szansa na niepodległość), Czapka z pawimi piórami (próżność, prywata), Chochoł (marazm, uśpienie narodu - chocholi taniec).
Finał: Miało być powstanie, jest taniec w letargu. "Miałeś chamie złoty róg".
Chłopi
Władysław Reymont
Epopeja Chłopska
Struktura: 4 pory roku (Jesień, Zima, Wiosna, Lato). Życie determinowane rytmem biologicznym i liturgicznym.
- Maciej Boryna: Autorytet, przywiązanie do ziemi, umiera sypiąc ziarno (symbol trwania).
- Jagna: Instynkt, natura, obcość w gromadzie (artystka), ostatecznie wywieziona na gnoju.
- Antek: Konflikt pokoleń o ziemię i kobietę, ewolucja bohatera.
Jądro Ciemności
Joseph Conrad
Podróż rzeką Kongo = Podróż w głąb ludzkiej podświadomości.
Kurtz: Człowiek cywilizowany, który w warunkach braku kontroli społecznej staje się bestią ("Zgroza! Zgroza!"). Krytyka kolonializmu.
XX-Lecie Międzywojenne (1918 - 1939)
Ferdydurke
Witold Gombrowicz
Groteska
Główne pojęcia (Słownik Gombrowicza):
- Pupa: Infantylizacja, traktowanie dorosłego jak dziecka ("Upupianie").
- Gęba: Narzucanie ról społecznych, brak autentyczności. Przed gębą ucieka się w inną gębę.
- Łydka: Nowoczesność, biologizm, swoboda obyczajowa (Rodzina Młodziaków).
Fabuła: Józio (30 lat) zostaje cofnięty do szkoły. Walka z formą w szkole (pojedynki na miny), na stancji (Młodziakowie) i w dworku (tradycja).
Przedwiośnie
Stefan Żeromski
Cezary Baryka: Dojrzewanie w cieniu rewolucji w Baku. Rozczarowanie Polską (brak "szklanych domów" obiecywanych przez ojca). Konfrontacja idei:
- Szymon Gajowiec: Ewolucja, reformy, powolna odbudowa państwa.
- Antoni Lulek: Rewolucja komunistyczna, zniszczenie klas posiadających.
Finał: Cezary idzie w marszu na Belweder, ale "osobno" (brak jednoznacznego opowiedzenia się).
- Granica (Nałkowska): Schematy moralne. Zenon Ziembiewicz przekracza granice (moralną, społeczną, psychologiczną). Determinizm.
- Sklepy Cynamonowe (Schulz): Oniryzm (logika snu). Mityzacja rzeczywistości. Ojciec jako Demiurg.
- Szewcy (Witkacy): Katastrofizm. Upadek kultury przez kolejne przewroty (faszyzm, komunizm, technokracja).
- Mistrz i Małgorzata (Bułhakow): Szatan (Woland) w Moskwie demaskuje system totalitarny.
Literatura Współczesna (1939 - Teraz)
Dżuma
Albert Camus
Powieść Paraboliczna
Warstwy interpretacyjne:
- Realistyczna: Epidemia w Oranie.
- Uniwersalna: Zło w ogóle (choroba, śmierć).
- Historyczna: Wojna / Faszyzm (Brunatna zaraza).
Postawy: Dr Rieux (aktywna walka, "uczciwość"), Rambert (przemiana z egoisty we współczującego), Paneloux (ewolucja wiary), Cottard (korzysta na nieszczęściu).
Zdążyć przed Panem Bogiem
Hanna Krall
Reportaż
Wywiad z Markiem Edelmanem (przywódcą powstania w getcie, kardiologiem).
Demitologizacja: Odrzucenie patosu. Wybór sposobu umierania ("Śmierć z bronią w ręku jest piękniejsza").
Wyścig: Jako lekarz próbuje "osłonić płomień", gdy Bóg chce zgasić świeczkę życia.
Tango
Sławomir Mrożek
Konflikt: Artur (młody konserwatysta) chce przywrócić zasady w świecie bez zasad (stworzonym przez jego rodziców, Stomila i Eleonorę).
Wynik: Artur ginie, bo idea przegrywa z brutalną siłą fizyczną (Edek).
Taniec finałowy: Tango (La Cumparsita) tańczone przez Edka i Eugeniusza. Symbol triumfu prymitywizmu i totalitaryzmu.
- Inny Świat (Herling-Grudziński): Łagry sowieckie. "Człowiek jest ludzki tylko w ludzkich warunkach". Upadek moralności z głodu.
- Opowiadania (Borowski): "Pożegnanie z Marią", "Proszę państwa do gazu". Człowiek zlagrowany (dostosowany do zbrodni, by przeżyć).
- Rok 1984 (Orwell): Totalitaryzm, Nowomowa, Wielki Brat.